Jika kita berjalan di sekitar Pulau Pinang, terutamanya di kawasan George Town, pasti kita tidak dapat mengelak daripada melihat banyak bangunan warisan. Dari Institusi St. Xavier, Convent Light Street, Gereja Anglikan St. George yang menempatkan Memorial Francis Light, hingga ke Gereja Immaculate Conception di Pulau Tikus. Bagi mereka yang menghargai sejarah, gereja dan sekolah lama ini mempunyai banyak kisah untuk diceritakan. Salah satu kisah menarik ialah tentang komuniti Eurasia, yang turut menyumbang kepada kepelbagaian budaya di Pulau Pinang, seiring dengan kumpulan etnik lain.
Istilah “Eurasia” merupakan gabungan dua patah perkataan, iaitu “Eropah” dan “Asia”. Pada abad ke-19, ketika British memerintah India, istilah ini merujuk kepada orang berketurunan campuran British dan India. Istilah ini kemudian diperluaskan kepada tanah jajahan British yang lain, terutamanya di negara Asia yang didiami oleh orang Eropah, termasuklah British, Belanda, Perancis, Jerman, Portugis, dan Sepanyol.Hubungan Eropah dengan Tanah Melayu bermula dengan kedatangan Portugis di Melaka pada tahun 1509, yang diwakili oleh Laksamana Diogo Lopes de Sequeira, iaitu orang Eropah pertama yang tiba di Asia Tenggara melalui laut. Dengan kedudukan strategik Melaka di laluan laut antara Eropah dan Timur Jauh serta pelabuhannya yang makmur sebagai pusat perdagangan rempah, Melaka menjadi sasaran Portugis untuk memperluaskan kuasa mereka selepas Goa di India.Kedatangan Portugis mencetuskan ketegangan dengan penduduk tempatan, khususnya para pedagang. “Sultan Melaka pada mulanya menyangka Portugis adalah ‘Banggali Putih’ (orang putih dari Bengal) dan mereka diterima baik oleh baginda. Namun, berlaku konflik antara pedagang Portugis dan pedagang India apabila pedagang India merasa terancam dengan kehadiran Portugis, yang mereka anggap sebagai pesaing,” kata Eustace Anthony Nonis, penulis The Eurasian: A Founding Community of Penang dan penaung Persatuan Eurasia Pulau Pinang.
Konflik antara komuniti Portugis dengan pelbagai pihak, terutamanya Belanda yang bersekutu dengan Kesultanan Johor dan Acheh, menyebabkan pemerintahan Portugis di Melaka berakhir pada tahun 1641. Ramai komuniti Eurasia melarikan diri ke kawasan lain seperti Sumatera, Jung Ceylon (kini Phuket), dan Kedah, sebelum akhirnya menetap di kawasan lain di Semenanjung termasuk Pulau Pinang—yang menjadi penempatan kedua terbesar selepas Melaka. Malah, komuniti Eurasia di Pulau Pinang dipercayai menjadi kumpulan pertama yang mendirikan penempatan di pulau ini.
Pada tahun 1919, setahun selepas Perang Dunia Pertama berakhir, Persatuan Eurasia Pulau Pinang ditubuhkan. Penubuhan ini adalah hasil peningkatan jumlah masyarakat Eurasia ketika itu dan keperluan untuk mempromosikan kebajikan, moral, dan kemajuan intelektual mereka di Pulau Pinang. “Apabila saya pulang ke Pulau Pinang, saya tertanya-tanya jika terdapat persatuan Eurasia, ternyata ada. Saya menyertainya dan hampir segera dilantik sebagai bendahari kerana latar belakang ekonomi dan pengalaman perbankan saya. Selepas itu, saya menjadi naib presiden, seterusnya presiden dari 2009 hingga 2011, dan kini saya seorang penaung,” kata Eustace.
Namun, Eustace mendapati bahawa persatuan tersebut kurang mempromosikan dirinya. Sebagai sebahagian daripada Festival George Town (GTF), beliau menghasilkan dua buah drama mengenai komuniti Eurasia Pulau Pinang, dengan karya terbaru dipersembahkan untuk GTF 2016. Drama itu berdasarkan kisah seorang gadis bernama Martina Rozells, seorang Eurasia Portugis-Thai yang tinggal di Kedah. Sultan Kedah ketika itu menghadapi ancaman musuh, lalu menghantar Martina ke Acheh untuk menarik perhatian Sir Francis Light agar datang ke Kedah. Usahanya berhasil, Light tiba di Kedah, berkahwin dengannya, dan kemudian mendirikan Pulau Pinang. Salah satu langkah pertamanya ialah memanggil semua komuniti Eurasia di Kedah untuk membantu mentadbir pulau itu.Di Pulau Pinang, kebanyakan mereka berasal daripada keturunan British dan Portugis. Disebabkan perkahwinan campur, sukar untuk mengenal pasti Eurasia hanya berdasarkan penampilan fizikal mereka.
“Orang Eurasia boleh seputih salji atau sehitam arang,” kata Eustace. Beliau sendiri seorang Eurasia Portugis; datuknya seorang Portugis yang berkahwin dengan wanita Cina Peranakan yang menggunakan Bahasa Melayu dalam kehidupan seharian. Tradisi yang lama dipelihara menjadi salah satu faktor yang membentuk komuniti Eurasia hari ini. “Raja Manuel sangat bijak. Beliau berkata kepada komuniti, di mana sahaja kamu pergi, berkahwinlah dengan orang tempatan dan beranak pinak. Jika tidak dapat, raja akan mencarikan jodoh untuk mereka,” tambah Eustace.Kini, komuniti Eurasia tersebar di seluruh negara, terutamanya disebabkan oleh penghijrahan generasi muda. Jumlah Eurasia yang menetap di tempat seperti Pulau Pinang dan Melaka semakin berkurang kerana penghijrahan dan pencarian kehidupan yang lebih baik, atau fenomena “penghijrahan tenaga kerja mahir”. Akibatnya, budaya Eurasia tersebar luas termasuk dalam masakan tradisional, pakaian, dan juga festival.
Bagi komuniti Eurasia Melaka dan Pulau Pinang, yang kebanyakannya berasal daripada keturunan Portugis, masakan mereka banyak diwarisi daripada tradisi Portugis. Di Melaka, kewujudan Kampung Serani, tempat tinggal utama komuniti Eurasia Melaka atau lebih dikenali sebagai Kristang, menjadi pusat untuk memelihara makanan asal mereka. “Makanan paling terkenal ialah Devil Curry yang pedas dan panas, Pie, dan Kek Suji,” kata Eustace. Hidangan ini, terutamanya Kek Serani, biasanya dinikmati setahun sekali semasa Krismas. Kini, masakan Eurasia menjadi gabungan pengaruh British dan Belanda serta sentiasa diubah suai.
Dengan warisan campuran, pakaian tradisional mereka juga pelbagai. Wanita Eurasia memakai ‘Baju Panjang’, yang merupakan pengaruh maternal daripada perkahwinan lelaki Portugis dengan wanita tempatan, terutamanya Melayu. Pakaian ini menyerupai kebaya. Dalam persembahan seni pula, pakaian tradisional Portugis sering digunakan, terutamanya untuk tarian tradisional mereka. “Yang menarik, komuniti ini mudah berasimilasi dengan budaya tempatan. Mereka juga memakai sarung, menjadi sangat tempatan, mudah bergaul, dan sangat pandai menyesuaikan diri,” ujar Eustace. Menurut Eustace, kepelbagaian budaya penduduk Pulau Pinang adalah sesuatu yang boleh kita banggakan.
Komuniti Eurasia di Pulau Pinang memainkan peranan penting dalam mewarnai landskap budaya negeri ini dengan keunikan tradisi, bahasa, dan warisan mereka. Keutuhan nilai kekeluargaan dan semangat perpaduan yang dimiliki oleh komuniti ini menjadi contoh kepada masyarakat lain, khususnya dalam mengekalkan keharmonian pelbagai kaum di Malaysia. Dalam era globalisasi, usaha untuk memelihara dan mempromosikan budaya Eurasia bukan sahaja memastikan kelangsungan identiti mereka, tetapi juga memperkaya kepelbagaian budaya yang menjadi kebanggaan negara. Semoga kita dapat terus menghargai dan memperjuangkan warisan ini agar ia kekal relevan dan bermakna sepanjang zaman.
Izzuddin Ramli merupakan seorang penulis, penterjemah, dan penyunting. Beliau menguruskan portal esei Suara Nadi dan mengendalikan audio siar Bual Nusantara.