Batu nisan Aceh dan nisan Lamri adalah bukti penting dalam memahami perkembangan seni ukiran serta interaksi budaya antara Barus, Pasai, dan Lamri. Batu nisan ini juga melambangkan bagaimana seni dan budaya Islam mempengaruhi masyarakat di nusantara, tidak terkecuali di Pulau Pinang.
Apa itu Batu Aceh dan Lamri?
Batu Aceh ialah batu nisan yang berasal dari Aceh. Ia biasanya digunakan oleh masyarakat Islam untuk menandakan kubur dan sering dihias dengan ukiran yang kompleks. Lamri pula merujuk kepada sebuah kerajaan Islam purba di Aceh, yang turut dikenali kerana seni ukirannya yang unik.
Kajian terhadap jenis-jenis batu nisan (dikenali sebagai tipologi) memberikan maklumat tentang sejarah, budaya, dan hubungan perdagangan di rantau ini.
Pengaruh Barus dan Pasai di Bagan Dalam
Nisan Batu Aceh dengan tipologi D1 ialah salah satu jenis reka bentuk yang banyak ditemui di Pasai dan Semenanjung Tanah Melayu. “Tipologi” bermaksud pengelasan berdasarkan bentuk dan ciri tertentu. Contohnya, tipologi D1 merujuk kepada batu nisan dengan reka bentuk khas seperti kepala berbentuk bulat atau segi tiga dan dihias dengan ukiran tumbuhan.Di Barus (sebuah pelabuhan penting di Sumatera), hanya terdapat dua batu nisan dari tipologi ini(kod PNG2*), yang bertarikh sekitar 1350 Masihi. Ini menjadikannya antara batu nisan tertua yang diketahui di kawasan tersebut.
Di Pulau Pinang, hanya satu contoh nisan tipologi ini ditemui, iaitu di Bagan Dalam (dikenali sebagai BD20). Walaupun batu nisan ini telah usang, corak ukirannya masih dapat dikenali. Corak tersebut termasuk sulur daun (hiasan menyerupai daun yang berlingkar) dan rantai (ukiran berbentuk lingkaran seperti rantai).
Berdasarkan sejarah, perkuburan lama Bagan Dalam diasaskan oleh oleh seorang ulama bernama Syeikh Aqil Muhammad Pathan sekitar tahun 1760 hingga 1800 Masihi. Namun, ada kemungkinan bahawa nisan BD20 dibuat berdasarkan model ala PNG2 yang wujud sekitar waktu yang sama di Aceh.Alternatif lain ialah perkuburan tersebut mungkin merupakan tapak yang lebih lama, dikitar semula sejak abad ke-14 hingga ke-16 Masihi, sezaman dengan tipologi PNG2. Ini disokong oleh kedudukan strategik Bagan Dalam di laluan perdagangan Selat Melaka, yang menjadikannya lokasi penting dalam hubungan budaya dan ekonomi antarabangsa.
Prototaip Lamri: Asal Usul Batu Aceh
Kajian mendapati bahawa reka bentuk batu nisan Lamri, yang dikenali sebagai plakpleng, adalah prototaip kepada Batu Aceh. Prototaip bermaksud model asal yang menjadi asas kepada reka bentuk seterusnya. Batu nisan Lamri bermula sekitar tahun 1007 hingga abad ke-15 Masihi.
Tipologi batu nisan ini mempunyai ciri-ciri khas seperti:
Puncak berbentuk trapezium: Bahagian atas nisan berbentuk seperti segi empat yang dipotong.
Kepala bawang: Bahagian atas yang menyerupai bentuk bawang bulat.
Gewang berlubang: Bahagian badan yang mempunyai corak ukiran berlubang.
Relief rendah: Ukiran yang tidak terlalu timbul tetapi dapat dilihat dengan jelas.
Tipologi D2, seperti yang ditemui di Bagan Dalam, menunjukkan persamaan dengan batu nisan Lamri. Perubahan gaya ukiran dari Lamri yang lebih terperinci kepada Batu Aceh yang lebih ringkas mencerminkan perkembangan seni ukiran selari dengan perubahan sosial.
Kaitan Budaya dan Sejarah Lamri
Kerajaan Lamri terletak di Aceh hari ini dan memainkan peranan penting sebagai pusat peradaban Islam di Nusantara. Ia juga mempunyai hubungan rapat dengan Kedah Tua dan Srivijaya, yang merupakan kerajaan maritim terkenal di Asia Tenggara. Hubungan ini terbukti melalui penerapan sistem politik kesultanan yang serupa, di mana pemerintah Lamri diberi gelaran seperti Amir, Malik, dan Sultan sejak tahun 1007 Masihi.
Pada zaman Lamri, seni ukiran nisan banyak dipengaruhi oleh seni Timur Tengah, khususnya gaya seni Abbasiah-Seljuk dari abad ke-10. Contohnya, corak rantai bersilang yang sering ditemui pada nisan Lamri adalah ciri khas seni Islam dari Timur Tengah.
Kajian menunjukkan pengaruh Timur Tengah ini berlaku lebih awal daripada zaman Pasai. Teori dari Repelita Wahyu Oetomo , penyelidik dari Balai Arkeologi Sumatera Utara menyatakan bahawa integrasi seni Timur Tengah berlaku di Lamri sebelum diperluaskan ke Pasai pada abad ke-14.
Bagan Dalam: Bukti Integrasi Seni dan Budaya Islam
Batu nisan BD20 di Bagan Dalam dipercayai milik seorang bangsawan yang mungkin berasal dari Aceh, Pasai, atau Barus. Jika ia bukan batu asal dari zaman Lamri, reka bentuknya pasti dipengaruhi oleh gaya seni Aceh dan Pasai.
Kedudukan strategik Bagan Dalam di muara Sungai Perai menjadikannya lokasi penting dalam perdagangan maritim. Pergerakan pedagang, ulama, dan barangan dari Timur Tengah ke nusantara turut membawa elemen seni Islam ke kawasan ini.
Batu nisan Batu Aceh dan Lamri di Bagan Dalam bukan sahaja simbol seni ukiran, tetapi juga bukti hubungan budaya yang luas antara Timur Tengah dan Asia Tenggara. Gabungan elemen seni ukiran ini mencerminkan ketamadunan Islam yang dinamik dan berkesan di nusantara.Kajian terhadap batu nisan seperti ini membuka peluang untuk memahami lebih lanjut sejarah masyarakat Islam, seni ukiran, dan pengaruh budaya di rantau ini.
Nota :
*PNG merujuk kepada tapak Penanggahan di Barus
Tulisan ini merupakan catatan saya di dalam kereta sewaktu dalam perjalanan pulang selepas menjejak batu nisan di Bagan Dalam,Pulau Pinang , 26 September 2019.
Nabil Nadri merupakan calon pelajar Doktor Falsafah di Pusat Penyelidikan Arkeologi Global (PPAG), USM. Beliau telah mendapat latihan akademik di Institut Pemikiran dan Tamadun Islam Antrabangsa (ISTAC) dan juga Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam bidang sejarah dan tamadun.
Rujukan:
Nabil Nadri (2019)
Perret D. et al. (1999, 2004, 2017)
Kavlus L. et al. (2003)
Othman Yatim (1988)
Repelita Wahyu Oetomo (2016)
Lambourn (2003)
Suprayitno (n.d.)
Muhammad Noval et al. (n.d.)
Mokhtar Saidin et al. (n.d.)
Wani Maler et al. (n.d.)
Saryulis et al. (n.d.)