
2019
12 APR

ANALYSING PENANG, MALAYSIA AND THE REGION

PENANG INSTITUTE CARRIES OUT RESEARCH ON PENANG. MALAYSIA AND THE REGION, FACILITATES INTELLECTUAL EXCHANGES, MAINTAINS A RESEARCH DATABANK AND 
DISSEMINATES RESEARCH FINDINGS TO ENRICH PUBLIC DISCOURSES. IT WAS FOUNDED IN 1997 AS SERI (SOCIO-ECONOMIC AND ENVIRONMENTAL RESEARCH INSTITUTE).

Breaking Old Habits is Vital for Malaysia’s 
Mainstream Newspapers
By Mohd Izzuddin Ramli (Analyst, Institutional Reforms and Governance)

•

• 

• 

• 

Executive Summary

Journalism played a significant role in bringing about the change in government that took 
place through Malaysia’s 2018 general election 

However, a paradigmatic shift in Malaysia’s journalism culture and practices is required for 
the country to develop democratically, and for deeper changes to be possible

Over the last decades, the multilingual nature of the population, strengthened by the 
Umno-dominated coalition, the Barisan Nasional (BN) had seen to it that much of the fourth 
estate disseminating information and facilitating discourses along ethnic lines

Apart from hastening social disintegration and heightening ethnicity-based social 
identifications among the population, strong ethnicity-based journalism also contributed to 
the decline in popularity of the country’s mainstream newspapers



2

Introduction

Journalism, particularly newspapers, has always been an integral part of a functioning 
democracy. It represents the voices of diverse segments of society, and checks the 
government of the day through conventional (newspapers and periodicals) and alternative 
(online digital platforms) media. On the flip side, it can also function as a propaganda and 
hegemonic tool for the powers that be. 

Malaya had its first journalistic publication in 1806; the first English newspaper Prince of 
Wales Island Gazette was published by the British colonial government, and its target 
audience were primarily colonists and expatriates residing in Malaya. The first Malay 
newspaper Jawi Peranakan was born in late 1876, 61 years after the establishment of the 
Chinese Monthly Magazine; and between 1876 and 1941, there were at least 200 Malay and 
English newspapers, magazines and journals published (Lent, 1978).

During the colonial period, prominent newspapers such as Utusan Melayu, Chinese Monthly 
Gazette, Jawi Peranakan and Bintang Timor were originally published as ethnicity-based 
mouthpieces. 

An important characteristic to note of the vernacular newspapers – both print and digital – 
was their tendency to concentrate on events and discourses that were significant only to their 
respective communities. For example, by the end of the nineteenth century, the local Chinese 
began to establish their own newspapers containing mainly news and articles from Mainland 
China and Hong Kong (Ng Miew Luan & Lee Yuen Beng, 2018).

The divide and rule policy used by the British Empire in Malaya which was aimed at hindering 
interactions between the three main ethnic communities created what is now known as a 
plural society, whereby different communities are placed in the same social or cultural space 
without little overlapping ethnic interests. The country’s journalism equally developed along 
the same ethnic lines post-independence and looks certain to continue on the same track 
even after the May 9, 2018 general election.

The role of ethnicity-based journalism is two-fold; disseminating information and connecting 
people to a wide array of discourses, but equally disallowing social cohesion by heightening 
ethnic identifications among the people. 

The excessive usage of the ethnic lens, the unlevelled playing field, and state control of 
newspaper publications have over time contributed greatly to the decline in popularity of the 
country’s mainstream newspapers.

Breaking Old Habits is Vital for Malaysia’s 
Mainstream Newspapers 
By Mohd Izzuddin Ramli (Analyst, Institutional Reforms and Governance)



1986 (Sani, 2014). 

Apart from politically-linked print media groups, there are independently-run media 
conglomerates as well, including the biggest Chinese language newspaper Sin Chew Daily 
owned by Sin Chew Media Corporation, Guang Ming Daily by Rimbunan Hijau Group, The 
Edge published by The Edge Media Group and Sinar Harian, a daily Malay language tabloid 
published by Akhbar Cabaran, a company linked to Kumpulan Karangkraf and Ultimate Group 
of Companies.

Malaysian Journalism’s Culture and Practices

Since they are predominantly owned by political parties, most mainstream newspapers are 
politically biased in their reporting. 

Azizuddin Sani (2014) for instance reported that during the 2013 general election, Berita 
Harian and Berita Minggu provided the highest coverage of election issues during the 
campaign period with 1,138 articles. Malay newspapers (except Sinar Harian), and English 
and Tamil dailies provided high positive coverage (more than 40%) for BN. Among the Malay 
newspapers, Utusan Malaysia had the highest negative coverage at 48% for the then 
opposition coalition Pakatan Rakyat, with no negative columns on BN. 
 
In 2013, after Umno suffered its theretofore worst-ever results in the general election, the 
newspaper published a feature that was deemed highly racist entitled “Apa Lagi Cina Mahu?”,  
accusing the Chinese of being ungrateful and of trying to overthrow the ruling government. 
Today, after the 2018 elections, Utusan Malaysia, surprisingly, continues to spew hatred 
against the new government while still worshipping its old patron.

Earlier in 2005, when then-Umno Youth Chief and Malaysia’s Education Minister Hishammuddin 
Hussein wielded the keris at the Umno Youth general assembly, an act which he claimed was to 
motivate the Malays; it was reported by Fong and Ahmad Ishak (2013) that different mainstream 
newspapers picked up and reported on the issue differently; this reflects the political, economic  
and ideological boundaries within which journalists operate. 

Despite operating within a very restricted space, Sinar Harian, China Press and Sin Chew Daily, on 
the other hand, embrace a relatively neutral stance, providing a more balanced coverage of both 
political coalitions. That said, Sin Chew Daily, however, adopts an ethnic lens by advocating 
education issues, and cultural and religious rights that are aimed at pleasing the Chinese 
community (Ng Miew Luan & Lee Yuen Beng, 2018). According to its founder, Tiong Hiew King, Sin 
Chew Daily was established not as a profit-seeking newspaper, but as a social institution to 
connect the Chinese community with the ruling government. 

The close link between politics and business that has always been the nature of Malaysian 
journalism has directly impacted how the press sets its policies, agendas and the framing of 

3

Ownership and Control of Newspapers

Currently, there are 50 newspapers that cater to different ethnic groups. Sixteen are published 
in English; 13 in Bahasa Malaysia; 19 in Chinese; and two in Tamil. Bahasa Malaysia dailies 
reach 46.5% of the Malaysian population, followed by English dailies (28.7%), Chinese dailies 
(24.1%) and Tamil dailies (0.7%) (Fong & Ahmad Ishak, 2013).

Language, however, is not the only dividing factor nor is it the defining element in 
ethnicity-based newspapers. In many cases, journalism is increasingly shaped by political 
ideologies. It is heavily concentrated in the hands of institutions and local conglomerates that 
are aligned to or owned by political parties. Despite the downfall of the Barisan Nasional (BN) 
government in 2018, as far as business is concerned, local newspapers continue to develop 
their readership by configuring issues that speak to their traditional readers’ preferences.

Mainstream print media suffered a nosedive in circulation numbers in 2016 when compared 
to its 2012 figures. Paid newspapers in both East and West Malaysia from July to December 
2017 showed that only 2.1 million copies were distributed, with Malay language newspapers 
having the highest circulation number of 1.09 million as compared to English and Chinese 
ones that accounted only 465,000 and 545,000 respectively (Audit Bureau of Circulations, 
2017). From January to June 2018, the circulation number for Malay and English newspapers 
dropped to 1.03 million and 416,801 respectively, whereas Chinese newspapers increased to 
631,259 (Audit Bureau of Circulations, 2018). 

The culture and practices of Malaysia’s journalism were shaped by the resilient parochial 
politics of the Umno-dominated BN government over the last six decades until its downfall in 
the fourteenth general election. Using it as a propaganda tool, the government restricted and 
at times, controlled publications as well as intimidated political dissidents. In so doing, the 
ruling coalition controlled various public-listed media companies by having huge shares of 
ownership. 

Harian Metro, Berita Harian and the New Straits Times, for instance, are controlled by Media 
Prima, an Umno-owned investment company. The political party currently holds a direct 
7.96% stake – via Gabungan Kesturi Sdn. Bhd. and Altima Inc. – in Media Prima, which 
operates four free-to-air television networks and six print publications, as well as a number of 
radio stations (Lee, 2018).
 
The long-standing print newspaper Utusan Malaysia – which was founded as Utusan Melayu 
in 1939 – is yet another Umno-controlled print media group; it holds a 49.77% share (The 
Edge). Kosmo is owned by the Utusan Group.

Meanwhile, The Star publisher, Star Media Group Bhd. is 43.03% owned by the Malaysian 
Chinese Association (MCA), another key party of BN. The company serves as the main source 
of income for the party. For Tamil newspapers, the Nanban was started by the Malaysian 
Indian Congress (MIC), though it was originally founded by the former president of KIMMA in 



1986 (Sani, 2014). 

Apart from politically-linked print media groups, there are independently-run media 
conglomerates as well, including the biggest Chinese language newspaper Sin Chew Daily 
owned by Sin Chew Media Corporation, Guang Ming Daily by Rimbunan Hijau Group, The 
Edge published by The Edge Media Group and Sinar Harian, a daily Malay language tabloid 
published by Akhbar Cabaran, a company linked to Kumpulan Karangkraf and Ultimate Group 
of Companies.

Malaysian Journalism’s Culture and Practices

Since they are predominantly owned by political parties, most mainstream newspapers are 
politically biased in their reporting. 

Azizuddin Sani (2014) for instance reported that during the 2013 general election, Berita 
Harian and Berita Minggu provided the highest coverage of election issues during the 
campaign period with 1,138 articles. Malay newspapers (except Sinar Harian), and English 
and Tamil dailies provided high positive coverage (more than 40%) for BN. Among the Malay 
newspapers, Utusan Malaysia had the highest negative coverage at 48% for the then 
opposition coalition Pakatan Rakyat, with no negative columns on BN. 
 
In 2013, after Umno suffered its theretofore worst-ever results in the general election, the 
newspaper published a feature that was deemed highly racist entitled “Apa Lagi Cina Mahu?”,  
accusing the Chinese of being ungrateful and of trying to overthrow the ruling government. 
Today, after the 2018 elections, Utusan Malaysia, surprisingly, continues to spew hatred 
against the new government while still worshipping its old patron.

Earlier in 2005, when then-Umno Youth Chief and Malaysia’s Education Minister Hishammuddin 
Hussein wielded the keris at the Umno Youth general assembly, an act which he claimed was to 
motivate the Malays; it was reported by Fong and Ahmad Ishak (2013) that different mainstream 
newspapers picked up and reported on the issue differently; this reflects the political, economic  
and ideological boundaries within which journalists operate. 

Despite operating within a very restricted space, Sinar Harian, China Press and Sin Chew Daily, on 
the other hand, embrace a relatively neutral stance, providing a more balanced coverage of both 
political coalitions. That said, Sin Chew Daily, however, adopts an ethnic lens by advocating 
education issues, and cultural and religious rights that are aimed at pleasing the Chinese 
community (Ng Miew Luan & Lee Yuen Beng, 2018). According to its founder, Tiong Hiew King, Sin 
Chew Daily was established not as a profit-seeking newspaper, but as a social institution to 
connect the Chinese community with the ruling government. 

The close link between politics and business that has always been the nature of Malaysian 
journalism has directly impacted how the press sets its policies, agendas and the framing of 

4

Ownership and Control of Newspapers

Currently, there are 50 newspapers that cater to different ethnic groups. Sixteen are published 
in English; 13 in Bahasa Malaysia; 19 in Chinese; and two in Tamil. Bahasa Malaysia dailies 
reach 46.5% of the Malaysian population, followed by English dailies (28.7%), Chinese dailies 
(24.1%) and Tamil dailies (0.7%) (Fong & Ahmad Ishak, 2013).

Language, however, is not the only dividing factor nor is it the defining element in 
ethnicity-based newspapers. In many cases, journalism is increasingly shaped by political 
ideologies. It is heavily concentrated in the hands of institutions and local conglomerates that 
are aligned to or owned by political parties. Despite the downfall of the Barisan Nasional (BN) 
government in 2018, as far as business is concerned, local newspapers continue to develop 
their readership by configuring issues that speak to their traditional readers’ preferences.

Mainstream print media suffered a nosedive in circulation numbers in 2016 when compared 
to its 2012 figures. Paid newspapers in both East and West Malaysia from July to December 
2017 showed that only 2.1 million copies were distributed, with Malay language newspapers 
having the highest circulation number of 1.09 million as compared to English and Chinese 
ones that accounted only 465,000 and 545,000 respectively (Audit Bureau of Circulations, 
2017). From January to June 2018, the circulation number for Malay and English newspapers 
dropped to 1.03 million and 416,801 respectively, whereas Chinese newspapers increased to 
631,259 (Audit Bureau of Circulations, 2018). 

The culture and practices of Malaysia’s journalism were shaped by the resilient parochial 
politics of the Umno-dominated BN government over the last six decades until its downfall in 
the fourteenth general election. Using it as a propaganda tool, the government restricted and 
at times, controlled publications as well as intimidated political dissidents. In so doing, the 
ruling coalition controlled various public-listed media companies by having huge shares of 
ownership. 

Harian Metro, Berita Harian and the New Straits Times, for instance, are controlled by Media 
Prima, an Umno-owned investment company. The political party currently holds a direct 
7.96% stake – via Gabungan Kesturi Sdn. Bhd. and Altima Inc. – in Media Prima, which 
operates four free-to-air television networks and six print publications, as well as a number of 
radio stations (Lee, 2018).
 
The long-standing print newspaper Utusan Malaysia – which was founded as Utusan Melayu 
in 1939 – is yet another Umno-controlled print media group; it holds a 49.77% share (The 
Edge). Kosmo is owned by the Utusan Group.

Meanwhile, The Star publisher, Star Media Group Bhd. is 43.03% owned by the Malaysian 
Chinese Association (MCA), another key party of BN. The company serves as the main source 
of income for the party. For Tamil newspapers, the Nanban was started by the Malaysian 
Indian Congress (MIC), though it was originally founded by the former president of KIMMA in 



5

certain news issues. In such a confined environment, views that do not conform with those of the 
ruling government will certainly not get paid much attention in the media, resulting in their 
inevitable side-lining in the public arena.  

The Emergence of Alternative Media

The internet effectively transformed the way we communicate and seek information, including 
accessing news on everyday social and political issues. According to Reuter’s Report 2017, 86% 
of Malaysians used online sources for news (Reuter’s Institute, 2017). 

During the post-Reformasi era, the emergence of alternative media, particularly blogs and online 
news portals, introduced a new dimension to Malaysia’s journalism. It ended the monopolisation 
of media space by the traditional media’s espousal of agendas by providing a new setting for the 
public to be involved in discussions, and to proffer opinions and viewpoints on various issues that 
could now be injected into news pieces. 

Malaysiakini and The Malaysian Insider (known as The Malaysian Insight today) are two of the 
earliest online media platforms established to provide alternative news coverage, and they have 
played pivotal roles in many of Malaysia’s social and political events. Unlike mainstream 
newspapers that offer more news prominence to the government and whose readership is mainly 
ethnicity-based; alternative media on the other hand, caters to a different social spectrum of 
liberal, urban-based readers. 

Operating in a purely market-based environment, Malaysia’s alternative media, as opposed to 
their mainstream counterparts, enjoy relatively good returns in terms of readership despite having 
to navigate through various repressive laws, including the Printing Presses and Publications Act, 
the Sedition Act and the Communications and Multimedia Act.

The Sinking of Utusan Malaysia

Long before the fourteenth general election, Utusan Melayu (M) Bhd. began experiencing financial 
losses as revenue from advertisement and newspaper sales steadily plummeted. In the first half 
of 2016, the group’s net losses increased 17.8% to RM42.54mil on the back of an 11.7% decline in 
revenue. Similarly, Star Media Group Bhd. saw a 36% year-on-year decline in core net profit 
(excluding one-off gains) to RM38.1mil, and Media Prima Bhd.’s net profit fell 28% to RM45.16mil 
(The Edge, 2016).

The Umno-controlled Utusan has, for many decades now, enjoyed state support; schools and 
varsities were in fact under orders to subscribe to the daily from the former government. However, 
months after his swearing in as education minister in 2018, Maszlee Malik instructed all 
institutions and agencies under his ministry to cease their subscription to the Malay daily (Wern 
Jun, 2018). 



6

For many, the only reason for the falling sales and readership, as well as the daily’s unstable 
financial standing lies in its unfair reporting, racism and religious bigotry (Mustafa, 2018). Spewing 
bigotry and at times, even defamatory remarks, have only resulted in its further isolation from the 
wider segments of society, particularly from mature readers.

Utusan is now in dire straits; it was recently challenged with a possible delisting from the stock 
exchange due to inadequate company financials (Marketing Magazine, 2018). So where will 
Utusan and other mainstream newspapers suffering a similar fate head to now? 

Breaking Old Habits

Pakatan Harapan’s victory in 2018 has promised much-needed change for the country’s politics 
and democracy. To keep up with the changing readership demographics amid continual 
technological advances, many mainstream newspapers have now moved to online news 
reporting instead. However, given the shifting demographics of Malaysian society as well as its 
changing political landscape, it is imperative that mainstream newspapers now report news 
through a more sociological – and not racial – lens. 

For media agencies to set themselves free from political influences – and to ensure healthy 
competition and press freedom – political parties must not be majority shareholders. A lesson to 
be learned from the last general election is that disgust over the state’s hegemonic influence over 
mainstream media, and the overt usage of licensing and censorship to favour one side were 
significant factors that led to the BN government’s eventual downfall. 

As Malaysia now seeks to mature as a democracy, breaking the old habits of ethnicity-based 
news reporting by mainstream newspapers is crucial. Ultimately, journalism needs to speak for 
the people, and not for the government.



Bibliography:

Adid, S. A., & Chang, P. K. (2012). The Media and Public Agenda among the Malay and Chinese 
Communities during the 2008 Malaysian General Elections. Asian Social Science, 107-115.

Fong, Y. L., & Ahmad Ishak. (2013). Framing interethnic conflict in Malaysia: A comparative analysis of 
newspapers coverage on the keris polemics. Ethnicities, 252-278.

Lee, E. (31 July, 2018). Edge Weekly. Retrieved from The Edge Malaysia: 
http://www.theedgemarkets.com/article/who-actually-owns-media-prima

Lent, J. A. (1978). Malaysia's National Language Mass Media: History and Present Status. South East 
Asian Studies, 598-612.

Mustafa, K. A. (22 September, 2018). Utusan’s cry for press freedom. Retrieved from Aliran: 
https://aliran.com/web-specials/utusans-cry-for-press-freedom/

Ng Miew Luan, & Lee Yuen Beng. (2018). Malaysian Chinese Language Newspapers and National 
Identity: A Study of Roles of Sin Chew Daily in Chinese Cultural Preservation and Nation Building. Kajian 
Malaysia, 63-103.

Sani, A. (2014). Malaysia’s 13th General Election: Political Partisanship in the Mainstream Print Media. 
Asia Pasific Media Educator, 61-75.

Wern Jun, S. (1 August, 2018). Maszlee: I am not aware of order to cease Utusan subscription. 
Retrieved from Free Malaysia Today: 
https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2018/08/01/maszlee-i-am-not-aware-of-ord
er-to-cease-utusan-subscription/

Managing Editor: Ooi Kee Beng      Editorial Team: Regina Hoo, Nur Fitriah, Ong Wooi Leng

10 Brown Road
10350 George Town
Penang, Malaysia

Tel : (604) 228 3306
Web : penanginstitute.org
Email : issues@penanginstitute.org

© Copyright is held by the author or authors of each article.

The responsibility for facts and opinions in this publication rests exclusively
with the authors and their interpretations do not necessarily reflect the views
or policy of the publisher or its supporters.

No part of this publication may be reproduced in any form without permission.


